Aquesta és una ruta que requerirà una condició física mitja i uns coneixements mínims del material necessari per a realitzar la ruta amb seguretat.

Sortirem de l’aparcament del Cubil de Grau Roig, enfilarem el caminet que surt amunt i tombarem a l’esquerra en direcció al telecadira Cubil. Continuarem per la pista ample que segueix recte, passant pel costat dels lavabos. Dalt de la pista trobarem una entrada a mà dreta indicant el camí als llacs de Pessons, hi girarem. Seguirem les marques grogues i grogues encerclades amb blau cel travessant el bosc del Peu dels Pessons, per terreny rocós i ben dret en algun tram, fins arribar a l’Estany Primer. Girarem a l’esquerra i a partir d’aquí seguirem les marques del GR-7 (ratlla blanca sobre ratlla vermella) fins el final de la ruta. Anirem ascendint i gaudint de la quantitat d’estanys que anirem trobant:
Forcat, Tercer, Rodó, del Meligar, Sisè, i per últim l’estany de les Fonts. Uns metres més amunt començarà la forta i exigent pujada per pedrissa fins arribar a la collada dels Pessons. Un cop a la collada gaudirem d’unes excel·lents vistes sobre els estanys dels Pessons. Ara girarem a l’esquerra i seguirem en pla pel GR atents a trobar el sender que baixa (km 6,0) al refugi de l’Illa. Les vistes sobre l’estany de l’Illa seran inigualables i ens donaran la pista d’on es troba el refugi, invisible fins que pràcticament hi arribem ja que queda enclotat darrera l’embassament de l’estany. Baixarem amb precaució el primer tram i desprès el camí ja serà fàcil. Al km 7,5 arribarem a un creuament, ja al costat de l’estany de l’Illa, amb la presa al davant, on trobarem un cartell que ens indicarà que el refugi de l’Illa és a 10’. Ja només caldrà vorejar l’estany i baixar uns metres per arribar al refugi.

Descarrega't el track
GR
Aigua
Observacions
Al restaurant de l’estany Primer, i al refugi de l’Illa.